Showing posts with label mengandung. Show all posts
Showing posts with label mengandung. Show all posts

Wednesday, September 9, 2015

pengsan,pitam lepas bersalin..

SelaMat pagi.

heheh agak berat tajuk hari ni. Tapi nak ke kita lepas bersalin, pitam, pengsan atau lebih dasyat meninggal dunia. Wallahualam.
sebenarnya nak cerita pasal anemia. 
Kekurangan darah sewaktu mengandung.

saban hari saya nampak kat fb, status ibu mengandung, hb low lagi.. kene marah dengan nurse.. macam mana nak naik kan hb.. banyak la reply dan pelbagai petua akan dapat.

heheh saya pon mcm tu dulu.. suh makan hati la makan itu la, makan sayur la makan ini la.. tapi.. sanggup ke nak hadap tu hari hari.. dapat lagi tekak org mengandung ni special skit..

tapi sebelum sy cerita lebih lanjut, saya ada bertanya pada doktor keluarga (adik ipar) sy suka belajar dr dia.. hehhe yelah banyak ilmu yg bole dipelajari tau.  Apa kah punca anemia ni atau buat hb low..

katanya:
♡ mungkin badan ibu tersebut terlalu kurus maka tak cukup darah nak berkongsi dengan baby. @ badan normal tapi diet si ibu. ( tak mengamalkan cara makan sihat. Tak menjaga nutrisi makanan dr sebelum mengandung)

♡mungkin si ibu pembawa gen thalasemia

♡mungkin si ibu ada jangkitan worm.

ini 3 perkara doktor akan biasa cek bila si ibu didapati mengalami anemia atau hb low.
Tapi biasanya ramai yang sangkut bahagian 1. Diet.

maklum la.. org zaman sekarang, tak semua yg makan makanan berkhasiat. Asik fast food, makanan tak seimbang, dan terlalu pikir nak jaga bentuk badan so mengamalkan diet diet tertentu. 

Saya tanya lagi, bole ke solution dia ibu mengandung ni terus amalkan makanan sihat, makan sayur, makan hati semua untuk naik kan hb..

" bole.. tapi dah terlambat.. hehehhe sebab tu klinik akan bagi pills sbb nak tunggu khasiat dr makanan tu hanya la tambahan.so sekarang ibu ibu amik supplement plak sebagai ganti yg utama"

Tapi betul juga. Sanggup ka nak blend itu nak blend ini.. percaya lah. Org zaman sekarang 3 hari pertama dia rajin la, lepas tu nan hado!(pengalaman sendiri)

Dah kene makan pills klinik. Ada masalah lain pula.. busuk la, sembelit la, sakit kepala la.. (mengandungkan, macam macam alasan lalu)

Kata doktor tadi, terpulang lah apa option ibu ibu, tapi, asalkan tak merbahaya pada baby dan ibu dan dapat membantu ibu dapat bacaan hb yang bagus.

so apa solution saya?
Vitalea iron formula!
Yang diformula khas dari shaklee.
multivitamin pertama dalam dunia.

memang sangat membantu ibu ibu yang ada masalah hb low ni.(saya salah seorangnye)

Alhamdullilah bacaan hb saya berbelas belas. Kalo dulu bawah 9. Huuuu..

tiada lagi bebelan nurse, tiada lagi ceramah panjang doktor sewaktu checkup.

Berminat nak dapatkan vitalea percuma dari shaklee?
Hubungi saya 019 33 33 806 and ask me how.
Kalau nak cuba dulu pon bole.
Pastikan seminggu sebelum checkup bole cuba dengan saya.


Tuesday, January 13, 2015

Rezeki 6 tahun!

Alhamdullilah, hari ni, masa saya tgh santai santai lunch soto ayam, bergosip lah dengan kawan..
Hehhehe.. Takde la gosip sangat, kitorg biasa borak pasal meal plan, diet,  parenting n so on..
Tetiba dia ckp..
Eh tahu tak yang kak z dah pregnant. Dah 3 bulan dah..


Wahh ni bebetul cerita tergempar kat saya. Hahaha walaupun dah basi (ialah dah pregnant 3 bulan kan).
Alhamdullilah. Syukur sangat. Kenapa? Sebab dia salah sorang customer saya yang amalkan gla complex.
Saya ingat lagi, dalam tahun lepas, lepas raya lebih kurang mcm tu lah. Dia cerita kat saya, period tak stabil. N sebelum ni.. Anak sulung pun payah nak dapat. Sbb rahim tak kuat katanya. Smpi kene bed rest, n so on.
So tahun lepas anak dia dah 5 tahun, belum ada tanda dia akan menambah baby sorang lagi.
Sy cadangkan dia gla complex.
Muka dia nak nangis.. (bukan sebab gembira atau terharu sy perihatin) tapi sebab rupanya dia jenis penakut makan pil/kapsul. Hahahahha.. Saya paksa dia makan juga lepas lunch hari tu. Berapa kali adegan tercekik. (btw gla co,mplex tak la besar mana, ada orang memang phobia nak mkn pills)
Saya bagi dia tips yang sesuai, cara makan gla complex, alhamdullilah. Bulan 10 dia oder sebotol lagi. Hahaha. Walau pun jaraknya hampir dua bulan dr botol pertama. Tapi dia sendiri kata ada rasa beza cuma ntah tak tahu apa.
Lepas tu terus tak oder dah. Sy pula lupa nak update ngan dia apa apa, sebab dia dh bertukar department lain.
Sehingga la siang tadi sy jumpa dia nak ucapkan tahniah.
ALHAMDULLILAH! GLA COMPLEX MEMANG MEMBANTU JUGA katanya.
Seronok kan. Walau botol kedua dia tak sempat habiskan, tapi dengan konsiste dia dan usaha dan juga IZIN ALLAH, kini beliau dah 3 bulan mengandung.
Hmm betul kata orang, tak kenal maka tak cinta.
Walaupun GLA complex di badai ombak fitnah tahun lepas, tapi bagi yang memahami dan yakin insyaAllah.
Tak mustahil boleh mengandung dengan tambahan supplement GLA complex sahaja! Dengan izin Allah juga
Now mari kita bisik bisik kat dia, cerita supplement ibu mengandung plak.
Diera yang nak mengandung juga 2016,
0193333806
Perlukan bantuan?
Berminat nak cuba?
InsyaAllah segala tips akan diberi dengan setiap pembelian.

Thursday, November 6, 2014

extra untuk ibu mengandung

hai mommy or bakal mommy!

dah berapa bulan mengandung?
tahu tak untuk mommy yang dah masuk trimester kedua bole mula amalkan omega!

untuk mommy dan hebat untuk bakal baby dalam kandungan!

insyaAllah.

nak oder jom share beli! bulan ni offer buy 6 free 1 or  buy 2 get 5% off!

diera
0193333807

Thursday, February 6, 2014

masalah kandungan- HB LOW


Biasa kita dengar ibu ibu mengandung mengalami masalah HB LOW masa kandungan mereka..
dua dua kali saya mengandung pon punyai masalah yang sama,. sentiasa merah sahaja di buku,..
sampai menyampah nak pegi check up.. nak pergi jumpa doctor.. 
penat makan itu ,makan ini.. haaahaha tambahan pula sy ni jenis tak makan sayur..
ruginya masa tu tak kenal shaklee...

tapi kita kene tahu,, apakah punca hb rendah masa mengandung.. di sini saya kongsikan antara sebanya k.

  • Peningkatan dalam isipadu darah
  • Penurunan secara sederhana dalam kepekatan sel darah merah
  • Penurunan kadar HB normal
  • Kurangnya pengambilan zat besi dalam diet
  • Kekurangan asid folat
  • Pendarahan gastrointestinal
  • Kehilangan darah dari pendarahan buasir
 
 
Bahaya HB rendah pada ibu hamil

Selain anemia, risiko HB rendah pada ibu hamil adalah :
  • Ibu boleh pitam atau mudah pitam/pengsan
  • Mengalami keguguran
  • Mengalami kegagalan jantung
  • Pendarahan semasa mengandung dan bersalin
  • Risiko alami penyakit berjangkit
 
 
Bahaya HB rendah pada bayi dalam kandungan
 
  • Pertumbuhan janin terbantut
  • Lahir sebagai premi atau tidak cukup bulan
  • Berat bayi yang lahir kurang 2.5kg
  • Anak lemas semasa lahir (Asphyxia)
  • Mati ketika dilahirkan (stillbirth)
 
 
Cara meningkatkan HB untuk ibu-ibu hamil

  • Ambil makanan yang tinggi kandungan zat besi seperti
  •  Daging lembu sebesar kotak mancis: 2 keping
  •  Daging ayam: bahagian dada
  • Kerang: 20 biji
  • Ikan bilis 

 
 Apa shaklee boleh bantu?
Ianya dikatakan killer product of Shaklee kerana ianya adalah multivitamin beserta iron sangat penting utk pembentukan darah dan sel.

Dikatakan 2 biji Vitalea bersamaan dengan 40 jenis lauk. Bermaksud, untuk mendapatkan zat yang sama banyak dalam 2 biji Vitalea ianya sama lah dengan hidangan 40 jenis lauk pauk.

Ada sesetengah doktor mengeluarkan kenyataan bahawa pengambilan multivitamin sahaja sudah mencukupi bagi mereka yang sihat. Namun pada saya jujurnya, keperluan vitamin B-Complex dan vitamin C hari ini sangat penting seiring dengan pengambilan Vitalea.

Asasnya, semua masalah kesihatan memerlukan Vitalea. Ini kerana di dalamnya yang mengandungi 12 vitamin dan 7 galianutama banyak membantu dalam kestabilan sistem tubuh badan manusia.

Ibu-ibu yang mengandung dan menyusukan anak sangat digalakkan mengamalkan pengambilan vitalea kerana kepentingan zat dan vitamin serta keperluan iron oleh si ibu dan ianya juga penting untuk tumbesaran anak.

Mengapa ada sesetengah ibu yang mengandung mahupun yang menyusukan anak mudah rasa pitam atau pening kepala? Hakikatnya ibu-ibu ini kekurangan zat besi/iron dalam pengambilan diet harian mereka.

Iron banyak terdapat dalam makanan laut seperti kerang, tiram namun terdapat banyak kekangan sekiranya kita hendak bergantung dengan sumber asli semata-mata.

Apakah kekangan yang dimaksudkan? Harga kerang mahupun tiram lebih adalah mahal di sesetengah tempat, sumbernya juga terhad. Kelebihan bagi mereka yang tinggal berdekatan dengan perairan.

Bukan semua orang makan makanan laut. Ianya menjadi terhad kepada mereka yang alergik kepada makanan laut. Kekangan ini membuatkan kita disaranankan menambah supplemen dalam diet harian agar semua zat yang perlu diambil dapat disempurnakan.
 
credit: kamikamuvitamin.blogspot


 
ada orang mengatakan MAHAL lah shaklee ni..
iya ke? jom kita kira
 
satu botol vitalea ada 120biji. rm88.75
satu botol boleh tahan 4 bulan- 1 hari sebiji
satu biji baru  75sen

TAPI

Bulan Febuari ada special price untuk VITALEA!
dapatkan harga tak percaya dari saya!
apakah serendah 60sen?
atau murah lagi?

019 3333 806
fb: mami damia  N aisyah



 

Monday, July 22, 2013

Supplement Ibu Mengandung- episod 2

heheh sambungan dari episod supplement ibu mengandung, hari ni kita cerita untuk trimester ke dua dan tiga pula. seperti yang kita tahu, untuk ibu mengandung 4bulan ke atas cabaran nye lain pula. heheheh

Sama seperti mereka di trimester 1, mereka di trimester 2 memerlukan ini :
  1. Vitamin B Complex
  2. Vitamin C
  3. Vitalea with Iron Formula
  4. Ostematrix
  5. Omega Guard.
ha ade penambahan Omega Guard. 


OmegaGuard


- Membantu pembentukan sel otak janin. Pengambilan hanya dibenarkan selepas bulan ke-4 kehamilan (trimester ke-2). Anak-anak yang ibunya mengambil suplemen Omega-3 juga mempunyai nilai yang lebih tinggi pada koordinasi mata dan tangan, kemampuan berbicara, lamanya waktu berbicara, dan jumlah kosa kata yang mereka miliki berbanding dengan kanak-kanak yang ibunya tidak mengambil Omega-3.

mudah kan. andai kata saya ada rezeki mengandung lagi hiks.. pasti saya akan dapatkan vitamin shaklee. 
mesti doktor tak bisng HB low lah.. tekanaan darah Tinggi la, huhuhuh

InsyaAllah..


nak juga dengan harga extra terbaik?
email: diera_n@yahoo.com
sms/whatsapp/wechat:0193333806
shaklee distributor id 889162

Thursday, July 11, 2013

supplement ibu mengandung

Alhamdullilah.. akhir akhir ni ramai kawan kawan mendapat berita gembira tentang kehamilan mereka.. seronok saya dengar.. saya pula? hahaha tunggu la dulu.. Aisyah pon kecil lagi baru nak masuk 9 bulan. hehehhe mungkin 2 tahun lagi? heee tapi rezeki Allah siapa tahu. :D

ada juga kawan yang bertanya saya apa produk shaklee yg boleh mereka makan sewktu mengandung? apa kebaikan nya? saya akan berkongsi tentang produk shaklee untuk TRIMESTER 1 dulu. :D

  1. Vitamin B Complex
  2. Vitamin C
  3. Vitalea with Iron Formula
  4. Ostematrix

Vitamin B Complex

- B Compleks Shaklee adalah unik kerana ia telah lengkap dengan asid folik dan juga 8 kumpulan B. Asid folik sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya 'spina bifida'. Ibu memerlukan sekurang-kurangnya 400mg keperluan asid folik sehari. Penting bagi menjamin keperluan asid folik ini mencukupi 3 bulan sebelum ibu merancang untuk mengandung hinggalah tempoh awal mengandung. Ini kerana masalah gangguan pertumbuhan saraf dan neuro ini boleh berlaku seawal minggu pertama mengandung ketika janin baru terbentuk.

Sustained Release Vitamin C
 - Melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang sihat. Ianya juga membantu dalam penghadaman zat di samping meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh. Pengambilan bersama Vita-lea Iron Formula meningkatkan kadar penyerapan iron dalam tubuh yang sangat penting untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.

Vitalea with Iron Formula

 - Vita-Lea adalah multivitamin. Jadi ibu tidak perlu mengambil Obimin lagi. Di dalamnya kaya dengan iron (zat besi) di mana jika ibu ada masalah pitam atau mudah pening ataupun masalah Anemia. Anemia ini berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin kelak. Oleh itu, pengambilan multivitamin amat penting semasa mengandung. Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Mempunyai patented Sistem Penyerapan Bioaktif utk memastikan peningkatan penyerapan asid folid kritikal. Mengandungi iron formula yang membantu meningkatkan Hb ke paras normal semasa hamil bagi ibu yang mempunyai darah rendah.

Ostematrix

 - Ibu yang mengandung memerlukan 1000mg-1300mg sehari. Ostematrix ini mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D. Setiap 1 biji Ostematrix mengandungi 250mg kalsium. Magnesium berfungsi untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya. Vitmain D pula untuk merangsang penyerapan kalsium. Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi. Tidak mengandungi lemak berbanding bagi ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu. Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna. Membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi. Sekiranya ibu mengandung kekurangkan kalsium ia akan menjejaskan pertumbuhan bayi dan turut menyebabkan penyusutan jisim tulang dan berlakunya kerosakan gigi kepada ibu itu sendiri. Ini kerana apabila kalsium untuk bayi tidak mencukupi maka badan ibu dengan sendirinya menarik kalsium dari tulang ibu untuk membantu menguatkan bayi dan kesannya ibu mungkin terdedah kepada risiko mendapat osteoporosis di usia tua.

Kalsium juga membantu untuk menghalang kekejangan otot yang dialami dalam tempoh kehamilan dan kontraksi yang berlaku disaat melahirkan. Bagi sesetengah ibu hamil, ia mampu melawaskan sistem pencernaan dan boleh mngurangkan morning sickness.


Hmm macam mana? Banyak sangat? Budget?
Jangan Risau,hubungi saya , InsyaAllah korang akan lebih gembira dengan harga istimewa dari saya. 

nak juga?
email: diera_n@yahoo.com
sms/whatsapp/wechat:0193333806
shaklee distributor id 889162