Wednesday, November 12, 2014

kulit muka dah macam bulan!

huwaa.. sapa ada alami?

bulan memang la cantik dipandang dr jauh.. hehehhe..
tapi bila dekat rupanya berlekuk lekuk kan..

sama gak awek awek zaman sekarang.(mak mak pon)
ditengok gambar aduh mulus! (effect 360)
bila tgk dekat.. hmm so-so aja..

korang tahu tak apa punca kulit kita jadi kering or kusam mcm nih?


scarry kan!
heheeheh..
sy nak share dr data yg saya kumpul punca kulit kering dan kusam.

Back to Top Make Money at : http://bit.ly/best_tips

Make Money at : http://bit.ly/best_tips
Back to Top Make Money at : http://bit.ly/best_tips

Make Money at : http://bit.ly/best_tips

Tahukah anda kenapa muka kusam, kering dan pucat? Ada 10 sebab yang saya ingin berkongsi dengan anda:-

1. Stress
Stress adalah salah satu gangguan psikologi yang sering menyerang siapa saja. Stress juga merupakan musuh besar dan dapat mempengaruhi penampilan baik secara fizikal mahupun mental. Stress dapat menyebabkan kelenjar dalam tubuh yang mengawal emosi akan meningkat menyebabkan wajah mudah tumbuh jerawat, psoriasis (sejenis penyakit dimana kulit mengalami proses pergantian terlalu cepat), eczema (eksim), gatal-gatal juga bintik-bintik merah.

2. Diet yang tidak sehat dan kurang teratur
Jika program diet yang diterapkan dan dijalankan tidak teratur, tidak sehat dan tidak seimbang, tubuh akan kekurangan bekalan tenaga dan nutrisi yang penting bagi tubuh maupun wajah itu sendiri. Ada pula yang menjalankan program diet secara ketat, tubuh akan kekurangan asid lemak yang baik sehingga membuat kulit kehilangan kesegarannya. Bagi mereka yang mengalami masalah pemakanan atau eating disorder seperti anoreksia atau bulimia akan kekurangan protein dan vitamin sehingga menyebabkan kulit menjadi kering dan mudah terkelupas.

3. Kesan sinar UV
Seharian bekerja diluar lapangan atau ruangan terbuka akan mempercepat perubahan pigmentasi kulit dan penuaan kulit, kemudian pada kulit wajah akan timbul titik atau noda hitam/cokelat.

4. Kurang rehat dan pola tidur tidak teratur.
Kurangnya waktu rehat dan tidur yang tidak teratur juga dapat mempengaruhi wajah terlihat lebih tegang dan wajah terlihat seperti tidak bersemangat dan kuyu. KUlit wajah memerlukan waktu rehat yang cukup untuk proses penggantian sel-sel kulit yang baru. Waktu tidur yang baik adalah dalam lingkungan 6-7 jam.

5. Suka minum alkohol
Minuman beralkohol akan membuat kulit kekurangan cairan, terlihat lebih kering dan cepat berkedut. Minuman seperti Anggur merah memang baik untuk kesehatan kulit, apabila diminum tidak lebih dari satu gelas.

penat lah taip! petang karang sy sambung lagi 5 dan solusi nya!

kalo tak sabar bole je jemput whatsapp saya..
0193333806.


No comments:

Post a Comment