Friday, December 5, 2014

COD or COG

holla..

hari ni nak share cerita dilema peniaga.. hahah tak la semua pelangan kita buat perangai..
tapi ada juga satu dua bagi kita cabaran.. kan..


biasa dengar COD?

apa yang kita paham.. CASH ON DELIVERY la kan.. maksudnya, bila peniaga antar barang kita terus bagi bayaran. Banyak je company besar yg offer term ni.. bagus juga bila kita buat COD sebab bagi saya kalau sebagai pengguna.. sy bole confirm brg yg kita oder tu sama macam yg kita oder. boleh elak unsur penipuan.. dan saya juga bole tanya macam macam info direct pada seller..

kalau sebagai peniaga pula, saya suka jumpa customer, dapat kenal lebih lanjut.. pastu masa tu biasanya saya akan kasi lebih tips, pesan dan cara penggunaan. seronok kan..

yang paling penting nya payment terus kita dapat cash! so peniaga bole rolling terus stock dia. dua dua senang! pembeli tak perlu nak cari atm deposit machine/transfer online kan..

macam mana pula COG?

hehehe.. ni term baru ni.. saya pon lately gak terkena. tapi nak wat cemana..
ada je org oder barang kat kita.. suh anta.. sebagai peniaga.. sudah tentu kita akan bersyukur rezeki masuk. dan seboleh bolehnya kita akan sediakan stock untuk customer..
biasa nya kalo yang dekat dan request untuk delivery memang jarang saya minta transfer payment.
tapi tu lah..

bila hantar barang..

customer: tq ye awak.. berapa eh hari tu? RMXX kan.. ok nanti GAJI sy transfer k!

haaa.. tu la maksud saya.. COG.. CASH ON GAJI..


hehehhe confuse sekejap kita.. termenung kan!
heheh bukan nye apa.. memang kita paham.. somehow customer nak urgent.. tapi bagi saya senang kalo kita bincang awal awal..

ada je customer saya awal awal lagi da ckp..

akak nak XXXX dulu bole tak? gaji akak bayar.. sebab anak akak punya habis stock. tak sedap plak tgk dia tanpa XXXX..

insyaALLAH kalo dibincang SEBELUM ambil barang, tiada hati akan terluka. sebab sama sama setuju.

betul tak? saya rasa semua peniaga pon setuju dengan statement saya. sebab kita sesama tak de la simpan modal besar, tapi keep on rolling dr hasil bayaran customer. tanpa customer siapa lah kami kan. Kami memang awal awal dah niat nak tolong orang seberapa boleh. niat di hati nak tolong ramai orang, tapi kalau kita dah block bahagian orang lain susah jugak..

ok la. sesama kita ambil iktibar.

perlukan produk shaklee segera?
COD sahaja area bandar baru BANGI dan Putrajaya
COG bisik bisik sahaja. kalo ada slot insyaAllah.

diera
0193333806



No comments:

Post a Comment