Sunday, September 13, 2015

susu merudum

alamak.. tu perasaan paling merisukan para ibu ibu, terutamanya yang dah dah mula bekerja atau pon dah kerja 2-3 bulan lepas tu culas nak kira stok..

heheheh jgn risau.. saya pon mcm tu dulu.. kisahnya kita rasa susu kita banyak je dalam peti tu.. apa ada hal kan.. tapi kita lupa anak makin besar, minum makin banyak..

sumber: google
ha bila da smpai tahap macam tu.. mula la perasaan kita libang libu.. (tak tentu arah).. isnin ni nak kerja ni.. hari ni dah jumaat petang.. acane? kene anta surat benti kerja ke? kene beli susu tin ke?

jangan..jangan sekali kali beli susu tin.. hehhe sebab sekali kita beli susu tin, akan rosak kan setting dalam kepala kita.. TAKPA.. KITA ADA BACKUP.. huhuhu ni pon terjadi kat saya masa anak sulung ..

So, what should we do?

1. BERTENANG.. jangan panic.. istighfar bebanyak atas kelalaian kita selama ni.. kenali punca masalah.. (biasanya masalah adalah ibu dah culas nak pam)

2. SET TARGET.. buat target dan kita akan kerja keras untuk dua hari cuti ni..(sabtu Ahad) sekurang kurang nya leh cover susu ISNIN DAN SELASA

3.PERCAYA.. percaya pada diri anda bole buat.. dan Percaya pada Allah ini adalah rezeki anak kita..

ok apa tindakan kita..

1. Amalkan demand n supply. waktu cuti anak biasa direct breast feed ngan kita kan.. kalo bole kerapkan, dan lagi ganas, buat tandem. sebelah anak direct breast feed.. sebelah pum.. dapat sikit je? takpe.. tu rezeki anak..

2. banyak kan minum air suam.. ada org kata minum horlick, ada orng kata minum milo, tak kisah apa pon usaha anda janji anda minum supaya badan sentiasa cergas dan tidak terhidrat.

3, POWER PUMPING haa.. kalo sebelum ni malas nak buat.. kita buat..

sumber: google

kalo dapat buat dua sesi satu malam..Penat? kita buat untuk anak kan.. hehehhe

4.MILKBOOSTER atau supplement.. ni adalah sebagai satu usaha juga..Sebab usaha sebenar adalah kita sendiri, kalo kita makan vitamin tapi kita tak pum susu sama juga kaedahnya.. milk booster atau supplement adalah umpama menampal kekosongan dan meningkat kan fungsi tubuh badan ibu.. cadangan saya adalah pengambilan set B dari shaklee.. bole baca disini..

Insyaallah tips yang ada bole membantu ibu ibu,,
perlukan bantuan @ sokongan atau galakan?

boleh hubungi

No comments:

Post a Comment