Wednesday, September 9, 2015

pengsan,pitam lepas bersalin..

SelaMat pagi.

heheh agak berat tajuk hari ni. Tapi nak ke kita lepas bersalin, pitam, pengsan atau lebih dasyat meninggal dunia. Wallahualam.
sebenarnya nak cerita pasal anemia. 
Kekurangan darah sewaktu mengandung.

saban hari saya nampak kat fb, status ibu mengandung, hb low lagi.. kene marah dengan nurse.. macam mana nak naik kan hb.. banyak la reply dan pelbagai petua akan dapat.

heheh saya pon mcm tu dulu.. suh makan hati la makan itu la, makan sayur la makan ini la.. tapi.. sanggup ke nak hadap tu hari hari.. dapat lagi tekak org mengandung ni special skit..

tapi sebelum sy cerita lebih lanjut, saya ada bertanya pada doktor keluarga (adik ipar) sy suka belajar dr dia.. hehhe yelah banyak ilmu yg bole dipelajari tau.  Apa kah punca anemia ni atau buat hb low..

katanya:
♡ mungkin badan ibu tersebut terlalu kurus maka tak cukup darah nak berkongsi dengan baby. @ badan normal tapi diet si ibu. ( tak mengamalkan cara makan sihat. Tak menjaga nutrisi makanan dr sebelum mengandung)

♡mungkin si ibu pembawa gen thalasemia

♡mungkin si ibu ada jangkitan worm.

ini 3 perkara doktor akan biasa cek bila si ibu didapati mengalami anemia atau hb low.
Tapi biasanya ramai yang sangkut bahagian 1. Diet.

maklum la.. org zaman sekarang, tak semua yg makan makanan berkhasiat. Asik fast food, makanan tak seimbang, dan terlalu pikir nak jaga bentuk badan so mengamalkan diet diet tertentu. 

Saya tanya lagi, bole ke solution dia ibu mengandung ni terus amalkan makanan sihat, makan sayur, makan hati semua untuk naik kan hb..

" bole.. tapi dah terlambat.. hehehhe sebab tu klinik akan bagi pills sbb nak tunggu khasiat dr makanan tu hanya la tambahan.so sekarang ibu ibu amik supplement plak sebagai ganti yg utama"

Tapi betul juga. Sanggup ka nak blend itu nak blend ini.. percaya lah. Org zaman sekarang 3 hari pertama dia rajin la, lepas tu nan hado!(pengalaman sendiri)

Dah kene makan pills klinik. Ada masalah lain pula.. busuk la, sembelit la, sakit kepala la.. (mengandungkan, macam macam alasan lalu)

Kata doktor tadi, terpulang lah apa option ibu ibu, tapi, asalkan tak merbahaya pada baby dan ibu dan dapat membantu ibu dapat bacaan hb yang bagus.

so apa solution saya?
Vitalea iron formula!
Yang diformula khas dari shaklee.
multivitamin pertama dalam dunia.

memang sangat membantu ibu ibu yang ada masalah hb low ni.(saya salah seorangnye)

Alhamdullilah bacaan hb saya berbelas belas. Kalo dulu bawah 9. Huuuu..

tiada lagi bebelan nurse, tiada lagi ceramah panjang doktor sewaktu checkup.

Berminat nak dapatkan vitalea percuma dari shaklee?
Hubungi saya 019 33 33 806 and ask me how.
Kalau nak cuba dulu pon bole.
Pastikan seminggu sebelum checkup bole cuba dengan saya.


No comments:

Post a Comment