Wednesday, July 29, 2015

20 minggu mengandung (separuh jalan dah)

Bayi anda berukuran lebih kurang 16.5sm dari mercu kepala hingga ke punggung dan dia terus menambah berat badannya. Satu bahan berlemak berwarna putih dan licin yang dipanggil verniks kaseosa mula membalut bayi anda dan melindungi kulitnya semasa dia berendam lama dalam cecair amnion. Ia juga akan memudahkan kelahiran. 

Pada minggu ini, bayi lebih banyak menelan dan ini merupakan latihan yang baik untuk sistem pencernaannya. Setelah bayi anda menelan cecair amnion, badannya akan menyerap air yang terkandung di dalamnya dan menyalurkan selebihnya ke dalam usus besar. 

Berhati-hatilah dalam memastikan anda mendapat zat besi yang mencukupi. Bayi anda memerlukan zat besi di antaranya bagi pembuatan sel-sel darah merah. Sebenarnya, adalah sukar untuk anda mendapatkan terlalu banyak zat besi daripada makanan semata-mata tanpa makan secara berlebihan. Makanan yang kaya dengan zat besi termasuk daging merah tanpa lemak, ikan, kekacang lentil, bayam dan bijirin yang diperkuat dengan zat besi. 
  • Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Laman-laman di bahagian ini bertujuan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.
sumber:babycentre.com.my


Alhamdullilah saya dah separuh perjalanan. Dah 20 minggu +- dah. Ni mengandung first bersama shaklee. Dulu masa mengandung adalah zaman paling menyedihkan untuk saya. setiap hari bangun tidur, mesti menangis. sakit badan, kaki krem dan lemau sangat.

Bayangkan dalam seminggu kerja sekurang kurang nya 2 hari saya akan mc. kesian kan.
Bila pergi check up plak, mesti rasa moody, sbb asyik kene marah ngan nurse. HB LOW mesti 6-7 saja bacaan nya. BERAT naik mendadak, DARAH TINGGI lagi.. sebab saya selalu stress.

Tapi Alhamdullilah. kali ni memang sangat dipermudahkan. dari Saat hari pertama buat buku, HB 12.
berat terkawal, Darah tinggi alhamdullilah tiada. sampai tak sabar sabar nak tunggu next check up.

saya memang mengamalkan set mengandung shaklee..
dulu dalam pikiran saya. gila lah nak beli. sebulan abis ratus ratus..

Allahuakbar. tak pon. sebotol boleh tahan up to 6 month ya. tak sampai 50 pon belanja untuk supplement saya sebulan.


berminat nak beli 3 diatas dan percuma vitalea,
sila hubungi saya. insyaAllah saya akan guide sehingga  anda dapat seperti saya dapat.

kesihatan ibu dan bayi yang di kandung adalah sangat penting..

hubungi saya
019 33 33806



No comments:

Post a Comment